Menu
Město Kosmonosy
Kosmonosy

Ze zákulisí knihovny aneb příprava na lekci v MŠ

Ze zákulisí knihovny aneb příprava na lekci v MŠ

Práce v knihovně je velice rozmanitá. Velkou část mé pracovní doby pokrývá vymýšlení, příprava a realizace akcí pro MŠ a ZŠ Kosmonosy. Jsem ráda, že nám spolupráce vzájemně funguje tak dobře.

Dnes se s vámi podělím o pár věcí ,,ze zákulisí,, aneb o to, jak taková aktivita pro děti vůbec vzniká. Respektive jak ji připravuji já. Vše začne tématem, které mi sdělí paní učitelka. Tentokrát to byla sova a veverka. Po zjištění zadání začne z mé strany pátrání po vhodných knihách, vymýšlení konceptu celé lekce, aktivit + záložních aktivit (nikdy nevíte na co děti budou reagovat a co je bude bavit), vymýšlení pomůcek, rekvizit, jejich případné nakoupení, vyrábění nebo sběr (tentokrát šlo o kaštany, šišky, ořechy), většinou se snažím připravit i pracovní listy ze kterých se děti dozví nové informace (samozřejmě úměrně věku) nebo si vybarví obrázek, vyřeší tajenku atd.  A pokud mi to má kreativita dovolí, snažím se děti něčím překvapit – tajemství, dáreček…. (tentokrát všichni dostali malou sovičku a dvě velké). Čas, který trávím na internetu hledáním inspirace, vyráběním pomůcek, malováním, stříháním, focením ani nepočítám. Tvůrčí část přípravy probíhá většinou večer nebo po pracovní době. Když vyberu knížky, které se tematicky hodí – přečtu je. Ano všechny a každou větu, pohádky nestačí dětem jen číst – jsou dlouhé a děti proto neudrží pozornost. Musíte je znát dopředu, vyškrtat dlouhé pasáže a vlastně je převyprávíte. Do vyprávění zapojíte pohybové aktivity, počítání, vyprávění (vše dopředu promyslíte) a i tak je z velké části třeba umět reagovat a vymýšlet věci ,,za běhu,,  při přímé interakci s žáčky. Důležitá je intonace a změna tempa hlasu v průběhu vyprávění, pokud hlas změníte v rámci jednotlivých postaviček je to jedině dobře.

Samotná aktivita pro MŠ může trvat od 30 minut po 2 hodiny, pokud je akce náročnější, to bývá se žáky ZŠ, i déle. V MŠ hodně záleží na konkrétní situaci, věku dětí a jejich spolupráci a hlavně počtu. Čím více je dětí, tím těžší je udržet jejich pozornost a upoutat je tak, aby všichni spolupracovali a nikdo se nenudil.

Když se vrátím k dnešní akci. Přečetla jsem 5 knih. Sehnala keramickou veverku, nasbírala kaštany, šišky, ořechy, na internetu našla hlasy sov, jako velké překvapení vyrobila 20 malých soviček ze šišek a dvě větší z odřezků dřeva. Vymalovala obrázky znázorňující potravu veverek. S holčičkama a klukama jsme si zahráli na veverku, pomohli ji najít zásoby na zimu, procvičili počítání, protáhli nožičky, když jsme napodobovali chování sýčka, kouleli jsme očima a snažili se otočit hlavu tak moc, jak to umí jen sovy. Z pohádek už víme, proč je sova moudrá a že sovy nemají uši na hlavě a neumí hýbat očima…

Závěrem bych chtěla říct, že taková příprava je opravdu ,,fuška,,  která zabere hodně času,  alespoň pro mě jako člověka, který nemá pedagogické vzdělání, ale stojí to za to a já to dělám moc ráda! Tímto děkuji medvídkům z MŠ Kosmonosy, Kátě a Míše, protože já jsem si to u nich ve třídě dnes opět moc užila!

Datum vložení: 7. 10. 2022 0:00
Datum poslední aktualizace: 31. 1. 2023 7:20

Mohlo by Vás zajímat